על עיצוב אתרים: חלק א

על עיצוב אתרים: חלק א

עיצוב אתרים אינו מה שנעשה, אלא איך זה נעשה" – סטטוס אנונימי מהאינטרנט

האינטרנט מתברר כתחום המתפתח בקצב המהיר ביותר בעולם. אני תמיד משווה אותו לטכנולוגיות חלל, אבל מהיר יותר. מישהו מחוץ לרשת (אולי כמוך) לא רואה אפילו את קצה הקרחון. הייתי אומר – אתה רואה את פתית השלג שעל קצה הקרחון. אני קורא לעתים קרובות פוסטים ותגובות בפייסבוק, שפייסבוק הוא דבר זול ומוזר. שהתכונות שלהם טיפשיות ולא ידידותיות למשתמש או כל מיני שטויות אחרות. הם כותבים את זה (שוב) – בפייסבוק! והם משתמשים בו כבר שנים. ישו, חבר'ה. כדי לכתוב את פייסבוק מנקודת ההתחלה שלו, שלושה אנשים היו מעורבים בעבודת תכנות במשרה מלאה במשך שלוש שנים.

jam3

עשור של מהפכה: כיצד השתנה עולם פיתוח האינטרנט

לפני עשור, עולם האינטרנט היה שונה לחלוטין ממה שאנו מכירים היום. בעבר, מעסיקים חיפשו "אנשי סכין שוויצרי" – מפתחים שיכולים לעשות הכל: עיצוב, תכנות, HTML ו-CSS, והכל בחבילה אחת ובתקציב מינימלי. אך מאז, התעשייה עברה מהפכה של ממש.

התמחויות ומורכבות גוברת:

  • היום, תחום הווב התפצל למגוון רחב של התמחויות.
  • רק בתחום ה-JavaScript, יש לנו פריימוורקים כמו Angular, React, Node.js, ו-jQuery.
  • לכל אחד מאלה יש כלים ייעודיים כמו Mongoose, Express, Browserify, npm, git ועוד.

השוואה מול העבר:

  • לפני עשור: סט כלים בסיסי – Photoshop, HTML, CSS, JavaScript, PHP.
  • כיום: בלתי אפשרי להכיל הכל. מפתחים חייבים לבחור התמחות:
    • עיצוב אתרים
    • פיתוח צד לקוח (Front-end)
    • פיתוח צד שרת (Back-end)
  • אפילו בתוך כל תחום יש בחירות נוספות:
    • CMS מול מערכות ניהול מותאמות אישית
    • PHP מול Ruby
    • Angular מול React

עומק ומקצועיות:

  • כל התמחות היא עמוקה ומורכבת יותר מבעבר.
  • נדרשות לפחות שלוש שנות לימוד רק כדי להתחיל לעבוד בתחום.

קריאה לכבוד מקצועי: נוכח המורכבות הגוברת והצורך בהתמחות עמוקה, חשוב לכבד את עבודתם של אנשי המקצוע בתחום האינטרנט, גם אם לא תמיד מבינים את כל הפרטים הטכניים. המקצועיות והידע הנדרשים כיום הם ברמה גבוהה מאי פעם.

5784b8f485018

ישנם גם ויכוחים רבים ברחבי העולם סביב השאלה "מי צריך להרוויח יותר – מעצבי אתרים או מפתחי אתרים". ובכן, כעת תוכלו להשוות את השכר הממוצע במדינות שונות באמצעות האינפוגרפיקה הזו. לחצו על הנעליים כדי לראות את השכר.


salary

לחקור את התפתחות עיצוב האינטרנט היא משימה מעניינת מאוד גם כן. זה די דומה להתפתחות האופנה. מי מוביל את המראות החדשים? האם זו ויוויאן ווסטווד, שהתחתנה עם המנהל של הסקס פיסטולס ויסדה את סגנון הפאנק בבגדים? או שמא אלו הפאנקיסטים עצמם שהשראו אותה ובכך הפכו אותה למעצבת בגדים מפורסמת בעולם?

ובכן, שתי התשובות נכונות. כי עיצוב הוא עדות אמיתית לקיומו של הלא-מודע הקולקטיבי. אפשר להבחין בזה בקלות רבה. עיצוב האופנה של ניו יורק מתגלגל בעולם עם עיכוב מסוים (לפעמים זה לוקח שנים לעבור מארצות הברית לישראל, למשל). וכשאנחנו מקבלים מגזינים חדשים, אנחנו צופים במגמות ואומרים: "איכס!" אבל כעבור כמה חודשים: "תשתקו וקחו את הכסף שלי!"

jsh_skunk_anasie_album_2

…בכל זאת אגלה לכם סוד גדול. מובילי האופנה האמיתיים, האמיננס גריז האמיתי של התת-מודע הקולקטיבי שלנו – הם יצרני הבדים. העולם לעולם לא היה מקבל מעילים מנוצות סינתטיות בלי סינתטיקה. וכמובן, בלי סין

lowres

עיצוב אינטרנט הוא אותו הדבר. כמובן, יש לנו תשוקה. יש לנו לב ונשמה. אנחנו צריכים לשלוט היטב בפוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין ואפילו בסינמה 4D. אבל המניע האמיתי לעיצוב אינטרנט הן טכנולוגיות האינטרנט. אי אפשר לגרום לכל דבר להסתובב, לקפוץ, לנגן ולרקוד באינטרנט בלי טכנולוגיות. כשמשתמש פשוט נכנס לאתר הזה, לדוגמה: http://www.kikk.be/2016, הוא בקושי מתרשם.

57cfd615165bc

כשמפתח אינטרנט נתקל בו, זה כמו: "איזה בדאס עשה את זה! אתה ה-MVP האמיתי!" זו עבודה עצומה למתכנתי ג'אווה סקריפט, קודם כל. והטכנולוגיות היו צריכות להתפתח עד לנקודה הזו כדי לאפשר את זה. אבל אני עדיין תוהה – איפה זה התחיל? האם מעצב ראה את האפשרויות איפשהו קודם ויצר את העיצוב הזה? או שהוא קודם יצר את התחושה, את החזון של הבועה ואז טרר את המתכנתים, עד שכולם הצליחו?

אני פשוט לא יכול לדמיין עבודת צוות כזו – מעצבים לא יכולים לתכנת, אבל מי שאינם מעצבים לא יכולים לראות. אין הבדל ויזואלי עבור מתכנתים בין סיבוב דו-ממדי לבין היפוך תלת-ממדי. איך הם יכולים לעצב דברים תלת-ממדיים מורכבים כאלה?!?

זו הסיבה שעיצוב אינטרנט אינו מה שנעשה, אלא איך זה נעשה.

(נכתב על ידי ויקטוריה שידלובסקיה)

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

על עיצוב אתרים: חלק ב

על עיצוב אתרים: חלק ב

בפוסט הקודם הסברתי למה עיצוב אתרים הוא לא מה שנעשה, אלא איך זה נעשה. …בתור מעצב אתרים ומפתח אתרים, אני מבין היטב את ההתמודדות. ננסה להבין למה יש לנו את הטרנדים שאנחנו רואים עכשיו. למה שטוח?

0
Would love your thoughts, please comment.x